El tancament del Centre Esportiu Municipal Illa Activa (CEM) és un tema molt complex que demana fer un repàs minuciós als deu anys de concessió administrativa de la construcció i gestió del centre per part de l’empresa concessionària, i la seva relació amb un Ajuntament que ha comptat, durant aquest període, amb tres equips de govern de diferents colors.
L’any 2008, sota un govern de coalició del PSC i de l’AIA liderat per l’alcalde Jordi Pousa primer, i per l’alcaldessa Maria Àngels Cabello després, es va iniciar una licitació que contenia la redacció d'un plec de clàusules controvertit, el qual posteriorment s’ha revelat com una llast econòmic pel Consistori.
La posada en marxa i el funcionament regular de l’equipament fou durant les legislatures 2011-2015 i 2015-2019, primer amb govern en solitari de CiU encapçalat per l’alcalde Andreu González, i després amb un de coalició de CiU/PDeCAT/Junts amb el PSC, també encapçalat per l’alcalde Andreu González. En aquesta segona legislatura, l’empresa concessionària entra en concurs de creditors (2016), el Ple acorda per unanimitat la resolució del contracte, però aquesta resolució que no és executada.
Finalment, és en la legislatura actual, amb un govern de coalició dels partits ERC, Ametlla’t i l’Ametlla en Comú Podem encapçalat per l’alcalde Pep Moret, i amb una pandèmia i un canvi de paradigma respecte el cost des subministraments com a grans condicionants, que l’empresa concessionària entra en fase de liquidació de l’esmentat concurs de creditors de l’any 2016.
Durant aquest període de catorze anys, als relleus polítics s’hi han sumat diversos canvis a Intervenció i Secretaria de l’Ajuntament, provocant una inestabilitat que ha perjudicat el Consitori atès que són dues peces clau i imprescindibles en el seguiment i presa de decisions econòmiques en una relació de partenariat público-privat, davant una empresa que sempre ha tingut els mateixos representants i objectius.
Xifres
Dels 5.592.925 € que el poble de l’Ametlla ha pagat: 1.500.000 € corresponen a la subvenció per executar les obres; 400.000 € per a la construcció del vial d’accés al centre; 160.000 € dels 250.000 € cada any en concepte de subvenció anivelladora per anar pagant a l’empresa concessionària la hipoteca de construcció del centre, i la resta en concepte de reequilibri anual dels comptes d’explotació.
Mentrestant, l’empresa concessionària Illa Activa, entre concurs de creditors i novació d’hipoteca, ha fet fallida amb un deute al banc del mateix import que va contractar, malgrat les aportacions econòmiques fetes per l’Ajuntament acabades de descriure.
Alternatives estudiades
El Consistori ha intentat la subrogació del contracte amb altres operadors interessats, però l’elevat import de la hipoteca no ho ha fet inviable. Ha intentat, també, la gestió directa, però això comportava fer-se càrrec de la hipoteca i altres despeses que feien trontollar les finances de la corporació, i això, sumat també a altres factors relacionats amb l’administració local i els procediments administratius que han de regir aquests processos, ha impedit arribar a temps.
L’Ametlla, un cas més
El cas del nostre poble no és un cas aïllat, sinó que és fruit d’una tendència en l’àmbit de construcció dels complexos esportius d’abans de la crisi econòmica del 2008, en què es licitava construcció i gestió conjuntament, un duet en què el negoci de l’empresa es feia amb la construcció i que es va acabar revelant com un gran desastre pels ajuntaments que el van adoptar i que ha tingut moltes víctimes, de les quals l'últim exemple ha estat Santa Coloma de Farners.
Futur immediat
L’objectiu és actualitzar els costos de funcionament del centre, decidir la fórmula de gestió més adequada i encarar el centre a satisfer les necessitats de l’Ametlla amb el menor cost possible per als ciutadans i unes quotes adequades per a les persones usuàries.
El CEM és un espai viable, com així ho constaten els dos estudis de viabilitat realitzats per empreses de contrastada solvència (el segon encarregat per la Diputació de Barcelona) realitzats els anys 2016 i 2018.
Ara es demanarà l’actualització de l’estudi de viabilitat de l’any 2018 per tenir en consideració la nova realitat d’avui dia i la pujada dels costos dels subministraments bàsics.
Per a qui vulgui tenir un coneixement més profund d’aquest periple que es va iniciar el 2008 i acaba el 2022, hem recollit les ítems més importants:
ANTECEDENTS
Què ha passat, doncs?
Mitjançant societats participades i una unió temporal d’empreses (UTE), s’havia presentat i havia guanyat quatre concursos com el de l’Ametlla per a la construcció i explotació de complexos esportius als municipis de Cabrils (en explotació des del 2012 i fallida el 2014), Sant Cugat del Vallès i Palau-solità i Plegamans (amb contractes resolts pels respectius Ajuntaments a finals de 2013) i Vic.
Havia fet inversions i préstecs de l’empresa gestora del centre Illa Activa per a les altres inversions i préstecs participats, i tenia importants pèrdues dels dos últims anys (2012-2013).
Malgrat això, tot i que la societat no estava en situació de fallida per les subvencions rebudes de l’Ajuntament de l’Ametlla, la seva situació financera era molt precària, fet que la va empènyer a deixar de de pagar el préstec hipotecari pel finançament de les obres del centre esportiu de la nostra població.