L'empresa municipal de serveis "Cuidem l'Ametlla S.L." ja és una realitat, i començarà a operar ben aviat.
A continuació es transcriu l'editorial que l'alcalde Jan Santaló ha publicat en el Diari de l'Ametlla març, en què informa de la posada en marxa de l'esmentada empresa:
Benvolguts veïns i veïnes, Em plau dirigir-me a tots vosaltres per tal d’informar-vos de la posada en marxa del nou servei de neteja viària aquest mes de març. Com ben segur heu vist – i heu patit –, aquest servei ha estat objecte de forta controvèrsia al llarg dels darrers anys. Si bé no es tracta d’un servei fàcil d’implementar a l’Ametlla, els problemes amb l’empresa que ha prestat el servei fins ara, les diferents estratègies i iniciatives implementades per part de diferents governs, fan pertinent celebrar el que serà el desenllaç d’aquest atzucac. Cal dir que la prestació d’aquest servei al llarg dels anys no ha mantingut una línia que es pugui considerar estable. És a dir, la qualitat del mateix s’ha vist lleugerament alterada, positivament o negativa, segons l’empresa adjudicatària del moment. Això, però, no és necessàriament dolent ni, de fet, extraordinari. Tanmateix, l’any 2021, amb l’adjudicació de l’empresa actual, BCL Brócoli Facility Services, tots hem pogut veure – i patir – una gran davallada en la qualitat d’aquest servei, fins al punt d’esdevenir pràcticament nul, derivant en una forta desafecció ciutadana del tot justificada i pertinent. La gestió del que és, al cap i a la fi, un altre contracte, competència de l’Ajuntament, i les conseqüències que se’n deriven, ha estat objecte de forta discussió, debat i, sobretot, consens, entre les forces polítiques amb representació al Consistori. Lluny de refugiar-nos en una crítica a les gestions d’altres governs en aquest assumpte, o d’un assenyalament covard, vam optar – penso, encertadament – per encarar la qüestió de manera directa i amb certa celeritat. Els primers mesos, però, no foren pas fàcils. Si bé ja teníem clar que calia repensar el servei de cap a peus, encara recordo aquells dies en els quals el regidor Pol Oliveras no se’n sabia avenir en veure que l’empresa estava prestant menys del 10% de la totalitat exigida per contracte. A partir d’aquí, a més de començar a fiscalitzar i sancionar aquests incompliments a l’empresa prestadora del servei, paral·lelament ens vam endinsar en la configuració d’un nou model que garantís la perpetuïtat d’aquest. És a dir, dissenyar un servei que funcionés independentment del regidor o regidora del moment, en què la responsabilitat al llarg dels anys es reduís a una mera gestió directiva. Vaja, tal com fan tots els serveis públics que funcionen. En el transcurs d’aquest estudi esdevingué evident que, a diferència del que ens diuen els principis de l’economia d’escala, sota els quals les empreses rendibilitzen els seus comptes amb l’expansió del seu negoci, ens trobàvem davant d’un cas molt més simple. El servei de neteja viària compta amb tres màquines escombradores, tres bufadors i un camionet, tots fets servir únicament a l’Ametlla, amb cinc treballadors, també només destinats a treballar a l’Ametlla. En aquest sentit, pren molt sentit prestar aquest servei de manera directa, tal com fan Santa Eulàlia de Ronçana, Bigues i Riells o Sant Feliu de Codines. En el nostre cas, però, mitjançant una empresa municipal, sense intermediaris ni impostos de societats o IVA. A partir d’aquest moment, durant la passada tardor, vam iniciar els tràmits per tal de constituir aquesta societat mercantil amb capital i titularitat pública. Un tràmit enrevessat, amb una burocràcia ingent en el moment de la seva constitució, però que ens ha de permetre afegir un nou model de gestió addicional per a tots aquells serveis que s’hi puguin adequar. En tot aquest procés hi han tingut molt a dir els grups que conformen el plenari municipal, especialment els dos que es troben actualment a l’oposició. Tant Junts per l’Ametlla com Esquerra Republicana, amb posicions aparentment diferents, han contribuït de manera desinteressada, altruista i entregada a fer d’aquesta iniciativa una realitat. És per això que, des d’aquest petit espai, m’agradaria deixar-ne constància, i reconèixer-los la seva responsabilitat i contundència que, ben segur, han contribuït a una millor qualitat del futur servei de neteja viària. Aquest nou servei no només se centrarà en la neteja rutinària dels carrers – pels quals hi ha de passar una vegada a la setmana –, sinó que també tindrà molta més capacitat de reacció per a totes aquelles incidències que tinguin lloc en aquesta matèria. Així ho hem informat a les diferents associacions de veïns, amb les quals també podrem adaptar aquest servei a les necessitats puntuals que puguin emergir. A més, l’aigua emprada serà 100% de l’Ametlla, obtinguda del pou recentment restaurat de la Bogadella. M’agradaria concloure aquest escrit tot agraint-vos la paciència al llarg d’aquest trist serial. Donem principi, doncs, a una nova etapa, prestant un servei de qualitat, responsable, que garanteixi espais nets, segurs i acollidors. S’ha acabat el bròquil. Endavant! Jan Santaló i Lloret Alcalde
Benvolguts veïns i veïnes,
Em plau dirigir-me a tots vosaltres per tal d’informar-vos de la posada en marxa del nou servei de neteja viària aquest mes de març. Com ben segur heu vist – i heu patit –, aquest servei ha estat objecte de forta controvèrsia al llarg dels darrers anys. Si bé no es tracta d’un servei fàcil d’implementar a l’Ametlla, els problemes amb l’empresa que ha prestat el servei fins ara, les diferents estratègies i iniciatives implementades per part de diferents governs, fan pertinent celebrar el que serà el desenllaç d’aquest atzucac.
Cal dir que la prestació d’aquest servei al llarg dels anys no ha mantingut una línia que es pugui considerar estable. És a dir, la qualitat del mateix s’ha vist lleugerament alterada, positivament o negativa, segons l’empresa adjudicatària del moment. Això, però, no és necessàriament dolent ni, de fet, extraordinari. Tanmateix, l’any 2021, amb l’adjudicació de l’empresa actual, BCL Brócoli Facility Services, tots hem pogut veure – i patir – una gran davallada en la qualitat d’aquest servei, fins al punt d’esdevenir pràcticament nul, derivant en una forta desafecció ciutadana del tot justificada i pertinent.
La gestió del que és, al cap i a la fi, un altre contracte, competència de l’Ajuntament, i les conseqüències que se’n deriven, ha estat objecte de forta discussió, debat i, sobretot, consens, entre les forces polítiques amb representació al Consistori. Lluny de refugiar-nos en una crítica a les gestions d’altres governs en aquest assumpte, o d’un assenyalament covard, vam optar – penso, encertadament – per encarar la qüestió de manera directa i amb certa celeritat.
Els primers mesos, però, no foren pas fàcils. Si bé ja teníem clar que calia repensar el servei de cap a peus, encara recordo aquells dies en els quals el regidor Pol Oliveras no se’n sabia avenir en veure que l’empresa estava prestant menys del 10% de la totalitat exigida per contracte. A partir d’aquí, a més de començar a fiscalitzar i sancionar aquests incompliments a l’empresa prestadora del servei, paral·lelament ens vam endinsar en la configuració d’un nou model que garantís la perpetuïtat d’aquest. És a dir, dissenyar un servei que funcionés independentment del regidor o regidora del moment, en què la responsabilitat al llarg dels anys es reduís a una mera gestió directiva. Vaja, tal com fan tots els serveis públics que funcionen.
En el transcurs d’aquest estudi esdevingué evident que, a diferència del que ens diuen els principis de l’economia d’escala, sota els quals les empreses rendibilitzen els seus comptes amb l’expansió del seu negoci, ens trobàvem davant d’un cas molt més simple. El servei de neteja viària compta amb tres màquines escombradores, tres bufadors i un camionet, tots fets servir únicament a l’Ametlla, amb cinc treballadors, també només destinats a treballar a l’Ametlla. En aquest sentit, pren molt sentit prestar aquest servei de manera directa, tal com fan Santa Eulàlia de Ronçana, Bigues i Riells o Sant Feliu de Codines. En el nostre cas, però, mitjançant una empresa municipal, sense intermediaris ni impostos de societats o IVA.
A partir d’aquest moment, durant la passada tardor, vam iniciar els tràmits per tal de constituir aquesta societat mercantil amb capital i titularitat pública. Un tràmit enrevessat, amb una burocràcia ingent en el moment de la seva constitució, però que ens ha de permetre afegir un nou model de gestió addicional per a tots aquells serveis que s’hi puguin adequar.
En tot aquest procés hi han tingut molt a dir els grups que conformen el plenari municipal, especialment els dos que es troben actualment a l’oposició. Tant Junts per l’Ametlla com Esquerra Republicana, amb posicions aparentment diferents, han contribuït de manera desinteressada, altruista i entregada a fer d’aquesta iniciativa una realitat. És per això que, des d’aquest petit espai, m’agradaria deixar-ne constància, i reconèixer-los la seva responsabilitat i contundència que, ben segur, han contribuït a una millor qualitat del futur servei de neteja viària.
Aquest nou servei no només se centrarà en la neteja rutinària dels carrers – pels quals hi ha de passar una vegada a la setmana –, sinó que també tindrà molta més capacitat de reacció per a totes aquelles incidències que tinguin lloc en aquesta matèria. Així ho hem informat a les diferents associacions de veïns, amb les quals també podrem adaptar aquest servei a les necessitats puntuals que puguin emergir.
A més, l’aigua emprada serà 100% de l’Ametlla, obtinguda del pou recentment restaurat de la Bogadella.
M’agradaria concloure aquest escrit tot agraint-vos la paciència al llarg d’aquest trist serial. Donem principi, doncs, a una nova etapa, prestant un servei de qualitat, responsable, que garanteixi espais nets, segurs i acollidors.
S’ha acabat el bròquil. Endavant!
Jan Santaló i Lloret
Alcalde