El ple extraordinari celebrat el 6 de novembre va aprovar de forma condicionada el contracte de permuta entre la parcel·la edificable de Can Draper Residencial, de propietat privada, amb les 10 naus industrials ubicades al polígon industrial de l’Ametlla Park, de propietat de l’Ajuntament. Aquest acord evitarà la construcció de dos grans blocs que sumen prop de 35 pisos just a l’entrada del poble, reduint la pressió demogràfica en aquesta zona amb totes les seves derivades en termes d’impacte paisatgístic, mobilitat i d’accessibilitat al poble que se’n desprenen, i dotant-la d’espais verds i serveis per al barri.
Aquesta permuta s’emmarca en les directrius del nou POUM, actualment en elaboració, i que advoca per una desacceleració i contenció del creixement del poble.
1987 – 2001: el PGOU
El PGOU, altrament anomenat Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM), és aquell document tècnic que defineix el model de poble o ciutat delimitant els usos del seu sòl, recollint planejament urbanístic bàsic per a l’ordenació integral del territori del municipi.
El PGOU vigent a l’Ametlla del Vallès es va aprovar l’any 1987, i respon a un model de poble basat en una realitat expansionista i una òptica de fa gairebé quaranta anys, presentant unes mancances que s’accentuen amb el pas dels anys i la nova realitat del municipi. És per això que a l’anterior legislatura es va endegar el procés d’elaboració d’un nou POUM, el qual ha de definir l’Ametlla dels pròxims anys. Un procés llarg i laboriós que ha de comptar amb la participació de la ciutadania el qual, actualment, disposa d’un primer document – l’Avanç del POUM – que es pot consultar a la pàgina web de l’Ajuntament.
2001-2007: el PPO i el PAUM
Precisament perquè l’elaboració d’un POUM és un procés llarg i laboriós, al llarg dels anys s’han aprovat en diferents sectors del municipi altres figures urbanístiques. I l’àmbit de Can Draper, n’és un bon exemple.
L’any 2001 s’aprovava el Pla Parcial d’Ordenació (PPO) a Can Draper, un document tècnic que especifica com aplicar el POUM en un determinat àmbit o sector classificats com a sòl urbanitzable. Pocs anys després, entre els anys 2003 i 2007, es va gestar el Pla d’Actuació Urbanística Municipal (PAUM), l’objecte del qual és definir els passos per a la reforma i la millora urbanes, als equipaments i a la generació d'activitat econòmica, dins el marc del desenvolupament urbanístic sostenible i amb participació ciutadana.
D’acord amb les conclusions del PAUM, el PPO en l’àmbit de Can Draper s’ajusta en aquests termes:
És aleshores quan, finalment, s’acorda una nova distribució de les parcel·les i les edificabilitats, resultant en la imatge que acompanya a l’explicació.
2018: el pla es comença a executar
Malgrat l’acord i la vigència del pla en qüestió, la crisi immobiliària va demorar l’execució del mateix fins a l’any 2018, quan els primers blocs es comencen a construir.
2018-2020: alternatives al pla vigent
Fou aleshores quan diferents governs municipals van voler repensar una part de l’espai ateses les diferents tensions que estaven generant la construcció dels nous blocs, especialment per als veïns de la zona, una vegada s’arribava al 50 % de l’execució del pla.
Cal remarcar que un pla parcial d’ordenació aprovat i vigent consolida uns drets i una edificabilitat per als propietaris i promotors dels terrenys i, per tant, les opcions per part d’una administracions, arribats a aquest punt, són molt minses.
En primer lloc, durant la legislatura 2015-2019, es va optar per impulsar un nou Pla Parcial d’Ordenació (PPO) al barri per canviar els usos de les parcel·les sud-est amb l’objectiu d’encabir-hi un gran supermercat, així com d’altres equipaments com un hotel o altres comerços. Aquest nou PPO va trobar un fort rebuig social i també dels grups de l’oposició del Consistori d’aquella legislatura, els quals s’organitzaren i ho denunciaren a la Comissió d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya. En aquestes circumstàncies, el nou PPO quedà aturat, i el desembre de 2019 el ple del nou Consistori aprovava suspendre les llicències d’obra a l’àmbit parcial de Can Draper, afectant l’illa contigua a la carretera de Barcelona i la rotonda d’entrada al poble (on hi havia projectat el centre comercial).
Durant la legislatura 2019-2023, el govern d’aleshores va optar per redissenyar l’aspecte i l’impacte visual dels blocs del que seria la Fase 4, respectant els drets i l’edificabilitat consolidada dels promotors. Fou així com es van redefinir les volumetries, abaixant una planta els blocs situats davant de les edificacions existents, i reduint substancialment el seu impacte paisatgístic.
2024: la permuta
Una vegada concedida llicència d’obres per a la quarta fase, tota l’atenció se centrava en les dues parcel·les restants del Pla Parcial de Can Draper, a les quals hi havia prevista una càrrega urbanística similar a la construïda fins ara.
Encara no iniciada la construcció d’habitatges en aquesta zona, l’actual Consistori ha mantingut llargues converses amb la propietat per tal de buscar alternatives que permetin evitar la construcció d’aquests blocs restants, apostant per una reducció de la densificació del barri i del principal accés al poble, i apostant per un espai verd i amb serveis per als veïns i veïnes de la zona.
En aquest sentit, el Govern municipal ha arribat a un acord amb els propietaris per fer una permuta de la parcel·la edificable de Can Draper Residencial situada al carrer Ramon Capell, la qual suposa un 50 % de l’àmbit no edificat, amb 10 naus industrials ubicades al polígon industrial de l’Ametlla Park propietat de l’Ajuntament. Aquesta operació converteix aquest espai de Can Draper en propietat municipal i, per tant, evita la construcció d’habitatges en aquesta zona a favor d’un espai verd.
El compromís també preveu continuar negociant i buscant alternatives per tal d’evitar la construcció dels altres dos blocs restants, i concloure així definitivament l’execució del Pla Parcial a Can Draper.
Acord condicionat
Aquesta permuta es va aprovar en el ple extraordinari de 6 de novembre amb els vots a favor de l’equip de govern i l’abstenció de l’oposició. Davant les reserves d’aquests darrers grups pel que fa a la taxació del terreny de Can Draper, es va acordar aprovar el punt de forma condicionada a que una nova taxació ratifiqui la ja existent, sempre que el nou import taxat no divergeixi més d’un 3,5%, a l’alça o a la baixa, de l’import actual.